پرش به محتوا
خانه » شجاعی‌زند: در صداوسیما تکثر وجود دارد/ یک شبکه‌ قرآن و شبکه‌ای موسیقی پخش می‌کند/ آزاد ارمکی: صداوسیما یکسان‌سازی می‌کند/ موسیقی آن نماینده ایران نیست

شجاعی‌زند: در صداوسیما تکثر وجود دارد/ یک شبکه‌ قرآن و شبکه‌ای موسیقی پخش می‌کند/ آزاد ارمکی: صداوسیما یکسان‌سازی می‌کند/ موسیقی آن نماینده ایران نیست

دو جامعه شناس با طرح دیدگاه‌های متفاوت، به بررسی کارکرد صداوسیما، مفهوم تکثر و نسبت آن با واقعیت اجتماعی پرداختند.

شجاعی‌زند: در صداوسیما تکثر وجود دارد/ یک شبکه‌ قرآن و شبکه‌ای موسیقی پخش می‌کند/ آزاد ارمکی: صداوسیما یکسان‌سازی می‌کند/ موسیقی آن نماینده ایران نیست

به گزارش رهپویان فرهنگ، در مناظره‌ای بین تقی آزاد ارمکی و شجاعی زند اساتید جامعه شناسی بحث درباره نسبت تکثر رسانه‌ای و نقش طبقه متوسط به چالش کشیده شد. علیرضا شجاعی زند  در این مناظره که در خبرآنلاین برگزار شد گفت: عین تکثر را در صداوسیما که یک رسانه رسمی دولتی است می‌توان دید. آزاد ارمکی این دیدگاه را رد کرد و اظهار داشت: اصلاً تکثر نیست، بلکه یکسان‌سازی است. شجاعی زند پاسخ داد: در شبکه های مختلف صداوسیما، از یک شبکه موسیقی پخش می‌شود و از شبکه دیگر قرآن. در شبکه‌ای دیگر مسابقه و حضور سلبریتی‌ها را می‌بینید و شبکه‌ای دیگر فیلم پخش می‌کند. همچنین ژانرهای مختلف سینمایی در کشور تولید می‌شود که نشان‌دهنده تنوع است. آزاد ارمکی در پاسخ، با استفاده از یک تمثیل توضیح داد: بین عکس یک چیز و نقاشی از آن تفاوت وجود دارد. آنچه در صداوسیما پخش می‌شود، عکس زیبایی از پدیده‌های فرهنگی است، نه نقاشی. صاحب اثر با نقاشی اثر خود را امضا می‌کند، نه با عکس. در اینجا فقط تصویر زیبا نمایش داده می‌شود، اما اثر واقعی زمانی مشخص می‌شود که خالق آن حضور داشته باشد. وی ادامه داد: صداوسیما در اینجا به نوعی نقاشی می‌کشد و سپس تأکید کرد: صداوسیما عکس است نه نقاشی و موسیقی‌ای که پخش می‌کند، همه موسیقی ایران نیست. شجاعی زند گفت: جنس رسانه همین است. صداوسیما شبکه‌هایی مانند مستند و ورزش دارد و در آن انواع برنامه‌ها از جمله غذا، پزشکی و سایر حوزه‌ها پخش می‌شود. این‌ها نشان‌دهنده چه چیزی جز تکثر است؟ آزاد ارمکی در ادامه گفت: نقاشی فرهنگی و سیاسی مانند انتخابات ماست که تظاهر به دموکراسی است؛ ما در حال نقاشی کردن هستیم. وقتی گفته می‌شود امر اجتماعی در تلویزیون غایب است و امر ایدئولوژیک بر آن حاکم است، به همین دلیل است. تلویزیون نقاشی می‌کشد. شجاعی زند در واکنش گفت: هیچ جا همه چیز را ندارد؛ در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان همه چیز را یافت. آزاد ارمکی در پاسخ تأکید کرد: درست است که همه حضور ندارند، اما اکثریت حضور دارند، در حالی که در صداوسیما اقلیت هستند. در ادامه، شجاعی زند اظهار داشت: در هیچ جای جهان حکمرانی بدون اقتضا وجود ندارد. هر نظام حکمرانی دارای جهت‌گیری و مبانی خاص خود است و بر اساس آن، دامنه‌ای از تکثر شکل می‌گیرد. همچنین اثبات این‌که چیزی اقلیت یا اکثریت است، نیازمند مطالعات دقیق است و نمی‌توان بر اساس سلیقه شخصی آمارسازی کرد. آزاد ارمکی با اشاره به میزان مخاطبان رسانه‌ها گفت: وقتی به مخاطب رسانه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سهم مخاطب تلویزیون حدود ۱۲ درصد و مخاطبان رسانه‌های خارجی حدود ۸۰ درصد است و این خود یک شاخص محسوب می‌شود. متن کامل این مناظره را می‌توانید از اینجا بخوانید. همچنین فیلم کامل این مناظره در یوتیوب کافه خبر بارگذاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید